Jeugdwerk

Jongeren geven aan dat ze zich enorm gelukkig voelen in het jeugdwerk. Ze geven zichzelf een 9 op 10. Hun algemene leven krijgt een 7 op 10, hun leven binnen het onderwijs krijgt een 6 op 10. Voor mij een duidelijk signaal dat jeugdwerk enorm goed bezig is.

Intussen is het jeugdwerkaanbod ontzettend gegroeid. In Vlaanderen en zeker ook in Brussel heb je jeugdbewegingen, open jeugdwerk, breed jeugdwerk, speelpleinwerkingen, doelgroepspecifiek jeugdwerk, jeugdhuizen, een vrij aanbod waar je als jongere binnen kan wandelen in een open huis, jongerenstraathoekwerk…

Zelf voel ik me helemaal getogen in het jeugdwerk en ik onderstreep dan ook echt het belang van deelname aan het jeugdwerk. Het belang om het aanbod nog meer uit te breiden en jeugdwerk extra te ondersteunen om meer jongeren deze vrijetijdsbesteding te laten ontdekken is voor mij dan ook cruciaal.

Ik zie heel wat rollen weg gelegd voor het jeugdwerk die je niet rechtstreeks kan waarnemen. Zo ontdek je er jouw talenten, leer je vrienden kennen, leer je ongelooflijk veel bij op allerlei vlakken: discussiëren, samenwerken, leven in groep, bewustzijn van jezelf in de buurt en samenleving… Ga zo maar door.

Doordat je zoveel leert in het jeugdwerk komt de druk op jeugdwerk snel hoog te liggen. Wat ik snap, want het jeugdwerk bereikt met jongeren (on)rechtstreeks enorm veel. Maar we mogen niet vergeten dat het vooral een vrijetijdsbesteding is voor kinderen en jongeren, waar iedereen thuis komt, op hun gemak is en gewoon alles kan loslaten om uit de dagdagelijkse sfeer te komen.

Het is voor mij daarom belangrijk om in constante dialoog te gaan met jeugdwerkers, animatoren, leiding… over de uitdagingen die spelen in Brussel en Vlaanderen en te bekijken of we met het jeugdwerk een antwoord kunnen bieden op bepaalde noden in ieders context.