Vrijwilligerswerk

Als voorzitter bij de Chiro schreef ik er al over: ‘Vrijwilligers zijn onbetaalbaar’. De kracht van vrijwilligers en hun werk is onbeschrijflijk. Je doet het vanuit een intrinsieke motivatie en vraagt hier geen geld nog andere zaken voor terug want je krijgt automatisch zoveel prachtige zaken terug: vriendschap, liefde, je leert er zoveel, je groeit ervan als mens…

Nochtans is het woord vrijwilliger heel duidelijk. Het bestaat uit ‘vrije’ en ‘wil’. Als je een engagement aangaat maar niet uit vrije wil zonder dat je er iets rechtstreeks voor terugkrijgt, dan kan je niet meer spreken over een vrijwilliger. Maar de noodkreet in de non-profit sector is duidelijk dat het aantal vrijwilligers daalt, dus wat moeten we dan doen? Ik geloof dat de Vlaamse overheid een grote rol kan spelen in andere voordelen geven om het statuut vrijwilliger aantrekkelijker te maken in ons land zoals er in Duitsland wordt gewerkt.