Avondklok voor jongeren in Kuregem

In Anderlecht heeft burgemeester Fabrice Cumps (PS) besloten om jongeren onder de zestien in grote delen van Kuregem een avondklok op te leggen tijdens oudjaar. Na 19 uur mogen ze zonder begeleiding van een ouder of voogd niet meer buitenkomen. Een maatregel die hij “voor hun eigen veiligheid” noemt. Maar wie denken we hiermee echt te beschermen? En tegen welke prijs?

Ik stelde hem op de gemeenteraad van 23 januari de vraag. Bekijk hieronder mijn repliek:

Ik neem het woord in de onrechtmatige behandeling van de Burgemeester naar onze jongeren in Kuregem. Hij ziet hen allemaal als criminelen, neemt ‘snel snel’ een maatregel maar doet meer kwaad dan goed.

Symboolpolitiek zonder resultaat

De maatregel komt na eerdere incidenten met vuurwerk en brandstichtingen in de wijk. Maar laten we eerlijk zijn: door jongeren te verbieden om alleen buiten te komen, worden de straten niet plots veiliger. Net zoals het absurd zou zijn om vrouwen binnen te houden omdat mannen gevaarlijk zijn, is het onzinnig om kinderen op te sluiten omdat sommigen de orde verstoren. Dit is geen oplossing, maar een manier om verantwoordelijkheid af te schuiven. In plaats van de onderliggende problemen aan te pakken, zegt men eigenlijk: “We hebben geen controle over deze wijk, dus sluiten we kinderen op.”

Collectieve bestraffing

Met deze maatregel criminaliseer je een hele groep op basis van leeftijd. De overgrote meerderheid van deze jongeren heeft niets met overlast te maken, maar wordt toch in haar bewegingsvrijheid beperkt. Stel je voor dat je een tiener bent die naar de buurvrouw gaat om een gelukkig nieuwjaar te wensen, en plots riskeer je een arrestatie. Dat is niet alleen disproportioneel, het is onrechtvaardig.

Gebrek aan alternatieven

Als de burgemeester echt bekommerd is om de veiligheid van jongeren, waarom investeert hij dan niet in positieve oplossingen? Straathoekwerkers worden nu ingezet om bewoners over de maatregel te informeren, maar waar blijven de initiatieven om jongeren een veilige plek te bieden om samen te komen? Waar is het vertrouwen in de gemeenschap om zelf verantwoordelijkheid te nemen?

Het echte probleem

De avondklok legt pijnlijk bloot dat de gemeente de wijk als oncontroleerbaar beschouwt. In plaats van te zeggen dat kinderen binnen moeten blijven omdat men hun veiligheid niet kan garanderen, zou de burgemeester moeten erkennen dat dit een falen is van de lokale overheid. Want als de straten niet veilig zijn voor kinderen, zijn ze niet veilig voor niemand.

Het signaal dat we écht nodig hebben

Oudjaar is een moment van feest en verbondenheid, maar in plaats van jongeren daarin te betrekken, worden ze uitgesloten. Dit voedt enkel de kloof tussen de overheid, politie en de jongeren in wijken zoals Kuregem. Wat we nodig hebben, is dialoog, investeringen in jongerenwerk en wijkactiviteiten, en een beleid dat vertrouwen opbouwt in plaats van angst te zaaien.

Een avondklok lost niets op. Het is tijd dat we kinderen de ruimte geven om te groeien, in plaats van hen op te sluiten.