Interventie gemeenteraad 9/12/2024
Naar aanleiding van de onthullingen in de Pano-reportage over misbruiken binnen het OCMW van Anderlecht, roepen wij vanuit Ecolo-Groen op tot het neerleggen van het ambt door de schepen van Huisvesting, Lofti Mostefa, tot na de resultaten van het onderzoek van de Kamercommissie Sociale Zaken.
De reportage bracht schrijnende praktijken aan het licht, waaronder frauduleuze toekenningen van leeflonen. Maatschappelijk assistenten bevestigen dat, zelfs bij zorgvuldig sociaal onderzoek, onterecht uitkeren van leeflonen geen uitzondering is. Daarnaast bestaat het vermoeden dat dergelijke praktijken verder reiken dan alleen het OCMW van Anderlecht en ook sociale huisvestingsorganisaties zoals Anderlechtse Haard treffen. Zoals mogelijke voorrang op sociale huisvesting in ruil voor financiële wederdiensten.
Het vertrouwen van burgers in bescherming tegen politieke inmenging en corruptie is hierdoor volledig ondermijnd. Er is ook een brief opgesteld door verschillende buurtcomités uit Anderlecht. Dit maakt een goede werking van het Anderlechtse bestuur onmogelijk. Uit het inspectieverslag van de dienst Inspectie van de POD Maatschappelijke Integratie blijkt bovendien dat deze problemen niet nieuw zijn: al jarenlang worden signalen over onduidelijke en onvolledige dossiers genegeerd. Daarnaast heeft een brief van een OCMW-raadslid aan de Kamercommissie Sociale Zaken beschreven hoe al jaren wordt gewezen op disfuncties binnen het Anderlechtse OCMW.
Te lang is er niet gereageerd. Het herstel van vertrouwen in de gemeente Anderlecht is een gedeelde verantwoordelijkheid van alle meerderheidspartijen. Het is onbegrijpelijk dat MR, Vooruit, en Les Engagés dergelijke disfuncties blijven tolereren en daarmee hun eigen geloofwaardigheid ondermijnen.
Ondertussen is de situatie onhoudbaar en hebben buurtorganisaties en de OCMW-vakbond publiekelijk hun ongenoegen geuit.
Om de goede werking van de gemeente te garanderen en het vertrouwen van burgers te herstellen, is het noodzakelijk dat schepen Lofti Mostefa zijn ambt neerlegt.
Het is tijd om een streep te trekken onder deze praktijken en te zorgen voor een daadkrachtig en rechtvaardig bestuur dat de belangen van de meest kwetsbaren centraal stelt. Daarnaast moeten we een einde maken aan het schadelijk cliëntelisme en corruptie, dat bij de bestuurscultuur een bepaalde partij diep geworteld is (Samusocial, Qatar Gate, Nethys/Publifin, verkiezingsfraude Sint-Joost ten Noode, etc…).
Wij benadrukken dat het onacceptabel is dat dit beleid ten koste gaat van de meest kwetsbare mensen in onze samenleving. Fraude en misbruik van middelen brengen niet alleen de solidariteit in gevaar, maar ook de hulpverlening aan zij die er het meeste nood aan hebben.
