Bezorgde Anderlechtenaren

Ondertussen ben ik al vier maanden officieel gemeenteraadslid in Anderlecht. Ik begrijp almaar meer hoe ernstig het is gesteld in onze gemeente. In de vier maanden zijn verschillende burgers uit verschillende wijk van Kuregem tot Bon Air zijn langsgekomen om het te hebben over hun noden. En die zijn:

  • Verkeer: Zowel de auto kunnen parkeren als veilig kunnen wandelen, buggy gebruiken, maar ook veilig kunnen fietsen.
  • Vuiligheid: Iedereen klaagt over afvalbeheer, men blijft sluikstorten, afval gooien,.. en het onderhoud van groene ruimtes waardoor mensen zelfs een aversie hebben van groene ruimtes (wat jammer is!) door het slechte onderhoud.
  • Veiligheid: Iedereen maakt zich zorgen over dit thema in de brede zin. Meer vuil en meer verkeer zorgt ook voor meer onveiligheid in eerste instantie, maar dan heb je ook nog de problemen van drugs, geweld, illegale handel,… en die laatste zaken teisteren ons allen gigantisch!

Hoe antwoordt de meerderheid hierop?

Hun verhaal is duidelijk rechts, en toch verrassend totaal niet-links desondanks PS-Vooruit toch ook in de meerderheid zitten en de Burgemeester leveren.

  • Aan Clemenceau worden er hekken geplaatst om drugsmaffia geen kans meer te geven. Het geeft echter ook geen kans meer aan Anderlechtenaren om elkaar er te ontmoeten.
  • Meer politie, dat is een terechte vraag, maar is ook niet dé oplossing zolang politie onvoldoende aanspreekbaar blijft.
  • Meer inzetten op sociaal werkers en begeleiding van jongeren wordt voorlopig onvoldoende beantwoord.
  • Inzetten op sociale cohesie, ontmoeting en verbinding wordt door de meerderheid beantwoord met een projectsubsidie die je als buren kan aanvragen om eens iets te organiseren. Dat is te ad hoc en niet structureel genoeg!
  • Investeringen in wijken: ?
  • Praten met inwoners: ?
  • Afvalbeheer effectief vastpakken met beboeten: ?
  • Fietspatrouilles van gemeenschapswacht/politie die actief boetes uitdelen rond afval, verkeersovertredingen: ?

Er is nood aan een plan en praktisch àlle inwoners vragen in hun burgerpellaties dan ook: “Beste Burgemeester en schepenen; Wat is uw plan?”

Het schepencollege en de Burgemeester moeten dringend komen met zo’n plan en structurele acties.

We verdrinken, mensen willen verhuizen, ouders hebben schrik om hun kinderen buiten te laten,…

Het is nu of nu!