Tijdens de gemeenteraadszitting van 24 maart 2025 werd in Anderlecht met een meerderheid van stemmen de motie goedgekeurd om onze gemeente uit te roepen tot antifascistische gemeente. Deze beslissing kwam er op voorstel van de 8 mei-coalitie en werd gedragen over de meerderheid en oppositie heen.
Met deze motie nemen we als gemeenteraad een krachtig en symbolisch standpunt in tegen de groeiende normalisering van extreemrechtse ideeën en praktijken, in ons land en daarbuiten. We bouwen hiermee verder op de historische strijd tegen fascisme en nazisme, en verbinden ons tot concrete actie om haat, racisme en discriminatie in al hun vormen tegen te gaan.
Een duidelijk signaal
De goedgekeurde motie bevat negen krachtige engagementen:
- Anderlecht verklaart zich antifascistische gemeente.
- Er wordt met alle wettelijke middelen opgetreden tegen haatzaaiende en discriminerende uitlatingen.
- Er wordt geen mediaruimte geboden aan extreemrechtse standpunten of vertegenwoordigers.
- Lokale diensten worden opgeroepen om signalen van discriminatie actief te registreren en gepast te reageren.
- Een meldpunt voor burgers en verenigingen wordt opgezet via de 8 mei-coalitie.
- De gemeente zal evenementen die aanzetten tot haat actief weigeren.
- Herdenkingsinitiatieven over het verzet tegen fascisme worden actief ondersteund, met bijzondere aandacht voor 8 mei.
- Jongeren worden betrokken via educatie over migratiegeschiedenis en het gevaar van extreemrechts.
- Overheidsdiensten worden aangemoedigd om blijvend te werken aan eerlijke, antidiscriminatoire dienstverlening.
Deze motie werd niet alleen gesteund door de meerderheid, maar kwam tot stand in samenwerking met verschillende oppositiepartijen (Ecolo-Groen, PTB-PVDA en TFA).
Dat is geen detail, maar een belangrijk signaal: in tijden waarin haat en polarisatie toenemen, kiezen we in Anderlecht resoluut voor samenwerking, dialoog en de verdediging van mensenrechten.
We bedanken alle partners binnen én buiten de gemeenteraad die mee hun schouders zetten onder dit voorstel.
