Brogniezstraat terug minder veilig

Op het kruispunt tussen de Onderwijsstraat en de Brogniezstraat in Kuregem zijn woensdag de betonblokken verwijderd die door de vorige meerderheid werden geplaatst. Deze ingreep werd destijds door onze Ecolo-Groen schepen van Mobiliteit Susanne Müller-Hubsch ingevoerd om de veiligheid van zwakke weggebruikers te waarborgen. Het weghalen van deze maatregel roept vragen op, zeker gezien de ongevallen die in het verleden op deze plek hebben plaatsgevonden.

Een gevaarlijk kruispunt

Het kruispunt in kwestie, vlakbij het Zuidstation, wordt al jaren als gevaarlijk bestempeld door buurtbewoners. Het telt vijf zebrapaden, waarvan er twee in of net na een bocht liggen. De zichtbaarheid van overstekende voetgangers is op deze punten ernstig beperkt, en hoewel het gebied in een zone 30 ligt, kunnen auto’s gemakkelijk te snel door de bochten rijden. In 2024 was het kruispunt nog het toneel van een ongeval waarbij een vrouw op een zebrapad werd aangereden. Gelukkig was het slachtoffer buiten levensgevaar, maar het incident benadrukte de noodzaak van maatregelen om dit soort situaties te voorkomen.

Een stap achteruit

Het verwijderen van de betonblokken door de nieuwe meerderheid voelt als een stap achteruit. Het kruispunt blijft even gevaarlijk als voorheen, en de beloofde investeringen in structurele heraanpassingen lijken opnieuw op de lange baan te worden geschoven. Buurtbewoners uiten hun bezorgdheid: “Waarom worden maatregelen die onze veiligheid verbeteren, zomaar teruggedraaid? Moet er eerst opnieuw een ongeval gebeuren voordat er actie wordt ondernomen?”