Kuregem als hitte-eiland heeft nood aan verkoeling

Met de opwarming van de aarde en de steeds vaker voorkomende hete zomers, is het van cruciaal belang dat onze gemeente goed voorbereid is op deze uitdagende periodes. In Anderlecht is er een noodzaak om de fonteinen en publieke watervoorzieningen in Anderlecht tijdig operationeel te krijgen om te floreren in de zomer.

Waar bij andere omliggende gemeenten de fonteinen al volop in werking zijn is dat in Anderlecht niet het geval. Dit moet dringend veranderen. Anderlechtenaren betalen sinds januari extra belastingen en hebben recht om dit terug te zien in een goed service waaronder publieke ruimte die wordt geoptimaliseerd.

Het is bekend dat bepaalde wijken, zoals Kuregem, fungeren als hitte-eilanden waar de temperatuur aanzienlijk hoger kan zijn dan in andere delen van de gemeente. In Neerpede is het omwille van de natuur koeler. Dat is zeer fijn voor de Anderlechtenaren daar, laat het ook een ambitie zijn in andere wijken.

De beschikbaarheid van water in de vorm van fonteinen en drinkwatervoorzieningen is essentieel om:

  • De temperatuur te verlagen en een koelere omgeving te creëren.
  • Bewoners en voorbijgangers de mogelijkheid te bieden om zich te hydrateren.
  • Sociale interactie en recreatie te bevorderen in onze openbare ruimtes.Daarom verzoek ik de gemeenteraad om prioriteit te geven aan dit onderwerp en ervoor te zorgen dat onze inwoners in de zomer van 2025 kunnen genieten van veilige en toegankelijke watervoorzieningen.Ik kijk uit naar uw antwoord en plannen hierover en kijk uit naar jullie toelichting.